PODSTAWA PROGRAMOWA MEN – CO POWINNO UMIEĆ MOJE DZIECKO W PRZEDSZKOLU?

  • 20 lutego, 2017
nowa podstawa programowa 2017, men, podstawa programowa men, reforma edukacji

podstawa programowa men 2017

Dziadek: Chłopcy, idźcie umyć ręce.

Adaś: Nie musimy, wytrzemy w spodnie.

Dziadek: W taki sposób to ręce nie będą czyste, tylko wytarte. Żeby mieć czyste ręce, to trzeba je umyć wodą i mydłem. A jak tylko wytrzecie, to będziecie: jeden duży brudas, a drugi mały brudas.

Damian: Ale ja już chodzę do przedszkola, więc też chcę być duży brudas!

 

Mały chciałby być duży, duży jeszcze większy, a my najchętniej byśmy ich zatrzymali w miejscu, bo tak szybko rosną. Jednak z dumą podziwiamy ich postępy w doskonaleniu umiejętności, rozwoju i edukacji. Niekiedy zbieramy szczęki z podłogi. Damian świetnie rysuje i liczy po angielsku, Adamski nieźle już pisze, czyta, a nawet zna podstawy walca angielskiego. Mimo, że nie bierzemy udziału w rodzicielskich wyścigach szczurów, a nasze dzieci nabywają umiejętności bez żadnej presji, to lubię mieć świadomość jaką wiedzę mogą przyswoić w danym wieku.

Gdzie szukam takich informacji? Ponieważ Damian uczęszcza do państwowego przedszkola, a Adamski do szkolnej zerówki, weryfikuję podstawy programowe dla danej grupy wiekowej stworzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzięki temu mam przynajmniej orientacyjny pogląd na sytuację, szczególnie w czasach, w których czekają nas duże zmiany w reformie edukacji. Ministerstwo likwiduje gimnazja i dzieciaki będą chodzić do ośmioletniej szkoły podstawowej. Jakie umiejętności moje dzieci powinny zatem nabyć w szkolnej zerówce i przedszkolu według projektu nowego rozporządzenia?

podstawa programowa men 2017

WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE

Zerówka kwalifikuje się do wychowania przedszkolnego, a kolejny etap edukacyjny to edukacja wczesnoszkolna, która dotyczy klas 1-3. Osiągnięcia dziecka na zakończenie przedszkola zostały podzielone na 4 kategorie:

  1. Rozwój fizyczny
  2. Rozwój emocjonalny
  3. Rozwój społeczny
  4. Rozwój poznawczy

podstawa programowa men 2017

W zakresie rozwoju fizycznego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in. zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, wykonywanie czynności samoobsługowych, inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, nabywanie sprawności przygotowujących do nauki czytania i pisania.

W zakresie rozwoju emocjonalnego dziecko powinno potrafić m.in. nazywać emocje, bez lęku rozstawać się z rodzicami, szanować uczucia swoje i innych, rozróżniać emocje, potrafić szukać wsparcia w sytuacjach, z którymi nie potrafi sobie poradzić. Tutaj również znajduje się dostrzeganie piękna przyrody oraz świadomość, że zwierzęta też posiadają zdolność odczuwania.

W zakresie rozwoju społecznego powinno potrafić m.in. przejawiać poczucie własnej wartości jako osoby, odczuwać swoją przynależność do rodziny, posługiwać się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem, używać zwrotów grzecznościowych. Rozwój społeczny na etapie przedszkola i zerówki, to także umiejętność respektowania praw i obowiązków swoich oraz innych osób, czy też komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi poprzez komunikaty werbalne i niewerbalne.

W zakresie rozwoju poznawczego dziecko powinno nabyć takich umiejętności jak m.in. wyrażanie swojego zrozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu, odróżnianie fikcji od rzeczywistości, rozpoznawanie liter, odpowiadanie na pytania i opowiadanie o zdarzeniach. Tutaj również znajduje się eksperymentowanie językowe i rytmiczne, tworzenie żartów sytuacyjnych, rozwijanie wyobraźni muzycznej. Dziecko na tym etapie rozwija także swoje talenty graficzne i podejmuje się eksperymentowania z różnymi narzędziami graficznymi. Do tego wymienia nazwę swojego kraju i stolicy, rozpoznaje symbole narodowe.

Kategoria rozwoju poznawczego została w projekcie rozwinięta bardzo szczegółowo, więc znajdziemy tam również takie umiejętności naszego dziecka jak m.in. klasyfikowanie przedmiotów według poszczególnych cech, dokonywanie pierwszych pomiarów długości przedmiotów, ustalanie położenia przedmiotów względem siebie, rozpoznawanie cyfr od 0 do 10. Dziecko powinno potrafić określać czynności z wykorzystaniem pojęć dotyczących następstwa czasu, znać pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych, wskazywać zawody wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia, rozumieć proste polecenia w języku obcym, a także podejmować samodzielną aktywność poznawczą.

podstawa programowa men 2017

To oczywiście mój skrót wyłapanych, najważniejszych informacji, a szczegółową rozpiskę znajdziecie na stronach MEN. Ja, poza tym, że sprawdzam sobie podstawy programowe Ministerstwa Edukacji i śledzę zachodzące zmiany, staram się sporadycznie weryfikować poziom umiejętności moich dzieci. Podsuwam im wtedy wartościowe pomoce edukacyjne do zabawy. Jednym z ostatnich takich moich odkryć jest portal edukacyjny Squla, na którym znajdujemy filmy, gry i quizy przygotowane właśnie w oparciu o aktualne podstawy programowe MEN.

Jest to też ciekawe rozwiązanie np. na długą podróż na ferie czy na wakacje samochodem, kiedy w rękach naszych dzieci często lądują tablety. Dobrze mieć świadomość, że istnieją w internecie media, które selekcjonują treści edukacyjne pod daną grupę wiekową: Przedszkole, Zerówka, Klasy 1-6. Nie znajdziemy tam niechcianych reklam ani przemocy. Kolejną ciekawostką jest to, że korzystają z niej również nauczyciele w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Zabawy i gry możemy wybierać klikając w konkretny przedmiot zainteresowań. Dostępne są: język polski, matematyka, przyroda, historia i społeczeństwo, język angielski, język niemiecki, plastyka i jeszcze kilka innych.

Myślę, że każdy rządny wiedzy młody student znajdzie tam coś dla siebie, tak jak zrobili to moi mali uczniowie…

 

 

 

Dziękuję za odwiedziny! Poznałeś kolejny mój sposób na uratowanie naszego idealnego świata przed zagładą, w czym tym razem pomógł nam portal Squla! Jeśli podoba Ci się ten post i uważasz, że mógłby być przydatny, to udostępnij go swoim znajomym na Facebook’u lub napisz w komentarzu, że tu byłeś – z przyjemnością życzę Ci miłego dnia 🙂

WYBIERZ IDEALNY PREZENT DLA DZIECKA

ZOBACZ TEŻ

KOMENTARZE

  1. Mnie przeraża już to, że mój Syn niebawem stanie się uczniem 🙁

    • Super dzieciaczki
    • 8 marca, 2017
    Odpowiedz

    Też się zastanawiałam, ale moja radzi sobie bardzo dobrze.

  2. Odpowiedz

    podstawa programowa, całe to szkolnictwo i jego zasady- zmieniają się jak w kalejdoskopie. Szkoda tylko że dzieci są poniekąd takimi krolikami doświadczalnymi. A nad squlą i ja się ostatnio zastanawiam.

  3. Odpowiedz

    Bardzo interesujący wpis 🙂

  4. Odpowiedz

    Ja też staram się co jakiś czas sprawdzać takie ogólne wymogi i ramy programowe. Synek jest jeszcze ze mną w domu, więc zdecydowanie ułatwia mi to planowanie jego domowej edukacji i rozwijanie umiejętności w okreśłonych warunkach. 🙂

    • Żyć nie umierać
    • 22 lutego, 2017
    Odpowiedz

    No właśnie zastanawiam sie z mężem czy nie wykupić tej Squli dla chłopców. W szczególności chodzi nam o matematykę czy angielski, żeby się podciągnęli. Ehhh… jak ja chodziłam do podstawówki, to tak ciężko nie było. Moi rodzice nigdy nie martwili sie o dodatkową pomoc w nauce dla mnie czy dla mojego rodzeństwa, a ja dziś sama będąc rodzicem myślę o korkach dla nich. Masakra!

  5. Odpowiedz

    Ja przez 16 lat macierzyństwa przerobiłam tyle podstaw, że już nie ogarniam 🙂

    • Bożena Jędral
    • 21 lutego, 2017
    Odpowiedz

    Jestem w szaleństwie edukacji od 13 lat, wtedy syn poszedł do szkoły, obecnie córka będzie drugim rocznikiem kontynuującym podstawówkę w klasie siódmej, zamiast gimnazjum. Zanim najmłodsza pójdzie do szkoły program może ulec zmianie. Najgorsze dla mnie jest czytanie lektur w szkole, Wg nowej podstawy programowej wystarczy jeśli uczeń przeczyta dwa-trzy dowolnie wybrane rozdziały, to już wystarczy za zaliczenie lektury.

    • BabaYaga Patrzy Vlog
    • 21 lutego, 2017
    Odpowiedz

    Tablet w podróży dobra rzecz, u nas jednak zawsze jest to max 2 godziny, jeśli podróż długa, i nie ciągiem

Leave a Comment

AUTORKA BLOGA

AUTORKA BLOGA

Joanna - mama, która codziennie staje na głowie, aby ratować swój idealny świat przed zagładą

KATEGORIE

blog kobiecy warszawa, blog dla kobiet
blog kulinarny warszawa, blogerka kulinarna warszawa, blog z przepisami, blog o gotowaniu
blog rodzicielski warszawa, blog o dzieciach, blog o zabawkach, blog o zabawach, opinie o zabawkach, recenzje zabawek
blog podróżniczy warszawa, blog turystyczny warszawa, blog o podróżach z dziećmi, gdzie warto pojechać z dziećmi, miejsca polecane dla rodzin z dziećmi w polsce i za granicą
blog kosmetyczny warszawa, blogerka parentingowa kosmetyczna warszawa, opinie o kosmetykach dla dzieci, recenzje kosmetyków, kosmetyki dla kobiet, pielęgnacja dla rodziny
BLOG PORADNIKOWY WARSZAWA - DOŚWIADCZENIA I SPOSOBY NA ZDROWIE, blog o zdrowiu, zdrowie dzieci i rodziny

URYWKI NASZEJ CODZIENNOŚCI

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

NAPISZ DO NAS

NAPISZ DO NAS